Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reading Comprehension

Zbyt wielu ludzi czyta tylko po to, żeby nie myśleć

Georg Christoph Lichtenberg

 

Cytat niemieckiego satyryka i krytyka sztuki Georga Christopha Lichtenbergera zainspirował mnie do napisania dzisiejszego wpisu do Poradnika ósmoklasisty. Wielu z nas spędza czas z miłą lekturą po to by nie myśleć, odprężyć się, zrelaksować i zapomnieć o codzienności. Jednak taka przyjemność to zupełnie, co innego niż czytanie ze zrozumieniem (rozumienie tekstów pisanych) na egzaminach i testach, w tym na egzaminie ósmoklasisty. Zadania tego typu stanowią do 25% testu.  Należy tu wytężyć  nasze szare komórki, bo po chwili z ciekawą historią następuje szereg pytań na rozumienie przeczytanego fragmentu, co czasami może sprawić, że zjeży nam się włos na głowie. Jak poradzić sobie po mistrzowsku z tymi zadaniami i nie pogubić się w gąszczu słów?

OTO KILKA RAD I POMYSŁÓW \ BY WZIĄĆ SIĘ Z READING COMPREHENSION ZA ROGI I WYGRAĆ TE ZMAGANIE:

Po pierwsze, na spokojnie przeczytaj cały tekst i nie przejmuj się, że nie rozumiesz wszystkich słów. W realnym życiu jak coś czytamy to przede wszystkim staramy się zrozumieć sens i nie skupiamy się na każdym pojedynczym wyrazie. Czasami znaczenia nieznanych słów możesz domyśleć się z kontekstu. Takie szybkie przeczytanie tekstu, by zrozumieć o co chodzi to skimming.

Po drugie, zanim przystąpisz do ponownego czytania zapoznaj się z treścią pytań i przeszukuj tekst, by znaleźć na nie odpowiedzi. Tu pracujesz nad scanningiem.

Po trzecie, zadania na czytanie ze zrozumieniem wymagają pewnego rodzaju obycia  ze sposobami prezentacji danych. Pewne treści i informacje na diagramach oraz tekstach są ułożone w charakterystycznych miejscach. Warto poznać typowe rodzaje wykresów i diagramów.  KEEP AN EYE ON IT!!!

Wreszcie analizuj, syntetyzuj, parafrazuj i streszczaj przeczytaną treść, a nie zgubisz wątku i po nice do kłębka wyjdziesz z labiryntu tekstowych zawiłości.

W celu ćwiczenia rozumienia tekstów pisanych polecam przygodę z różnego rodzaju readersami albo angielskimi adaptacjami literatury światowej i popularnej. Już 15 minut dziennie z tego rodzaju tekstami przynosi ogromny efekt: wzbogaca słownictwo, wzmacnia motywacje i daje przyjemność. Nic tak nie cieszy, jak możliwość przeczytania w oryginalne ulubionej historii.

 

KEEP CALM AND MASTER READING COMPREHENSION !!!

Adam Zyskowski

blog

Powiązane posty

Sprawdź inne nasze artykuły!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *