Motywacja i zaangażowanie w naukę rosną, gdy zamiast surowej oceny, uczniowie otrzymują konstruktywne informacje zwrotne oraz wsparcie. Ocenianie kształtujące oraz docenianie postępów sprzyjają lepszemu przyswajaniu wiedzy i budowaniu pewności siebie. W wielu szkołach i instytucjach edukacyjnych wprowadza się praktyki mające na celu wzmacnianie pozytywnego podejścia do nauki.
Konstruktywny feedback
W Sufiks, od wielu lat stosujemy ocenianie kształtujące oraz praktykujemy docenianie postępów uczniów. Ponadto, co roku organizujemy Tydzień Pozytywnej Uwagi, podczas którego każdy kursant otrzymuje od swojego lektora informację zwrotną na temat tego, co w nim najbardziej cenimy. To inicjatywa, która niesie za sobą wiele korzyści – zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.
Korzyści oceniania kształtującego i doceniania:
- Wzrost motywacji – docenianie wysiłku i postępów sprawia, że kursanci chętniej angażują się w naukę.
- Lepsza samoocena – pozytywna informacja zwrotna buduje pewność siebie i poczucie własnej wartości.
- Skuteczniejsze przyswajanie wiedzy – uczniowie uczą się lepiej, gdy otrzymują konkretne wskazówki do dalszego rozwoju, a nie tylko ocenę liczbową.
- Redukcja stresu – przyjazna atmosfera sprawia, że nauka staje się przyjemnością, a nie źródłem lęku.
- Rozwijanie pozytywnych nawyków – skupienie na mocnych stronach pomaga budować nawyk doceniania także w życiu codziennym.
- Ocenianie kształtujące oraz podejście oparte na docenianiu pomagają naszym kursantom rozwijać się w atmosferze wsparcia i motywacji. Tydzień Pozytywnej Uwagi to czas, kiedy możemy podkreślić ich najmocniejsze strony, a uśmiechy na twarzach uczniów są dla nas najlepszym dowodem na to, że warto! 😊
Jak rodzice mogą subtelnie, ale skutecznie doceniać w codziennym życiu?
Docenianie dziecka nie musi oznaczać wielkich gestów czy pochwał przy każdej okazji. Czasami wystarczy proste zauważenie jego wysiłku i zaangażowania. Zamiast ogólnikowego „Jesteś świetny!”, warto powiedzieć: „Widzę, że naprawdę się starałeś i poświęciłeś temu czas, to godne podziwu!”. Można też stosować docenianie poprzez pytania, np. „Jak się czujesz z tym, że udało Ci się to zrobić?” – to pomaga dziecku dostrzec własne postępy i budować samoocenę. Kluczowe jest, aby doceniać nie tylko osiągnięcia, ale także proces i wysiłek, który włożono w działanie.